Sunday, 19 January 2014

kisah pengantin baru

Fuyooooooo... ..nie lah first time aku berader didlm bilek dgn seorang wanita..macam jakun darat siot. Ye seorang wanita yg bergelar isteri, isteriku yg sah. Macam beruk dah kehilangan idea, aku duduk melangok kat atas katil memerhatikan isteriku yg dari tadi menyisir rambut di hadapan lemari solek. Mati kutu aku dibuatnyer, org ramai kat luar, sumer nyer sedare mare pihak isteriku, mereka bermalam disini, maklumlah dah penat bertungkus lumus menyenggelarakan majlis persandingan kami siang tadi. 

Penat memanglah penat, tapi di saat saat indah begini penat menat nie sumer tak main ah... tolak tepi dulu. Tapi sekarang yg menjadik tander soal ialah camner aku nak mulerkan... yelah nak approach isteriku?... .Maklumlah bukannyer pernah aku buat kerja camgini. Aku peratikan isteriku sambil terpikiag kat kepaler hotak aper plan atao script yg hendak aku keutarakan... takkan nak duduk je sampai pagi beb. 

"Abg ngantok??" isteriku bersuara..berderao aku dengar suara dia yg lunak merdu (ye lah baru kahwin lunak lah merdu lah... .cuber dah sepuluh dopuloh tahun kahwin... kontrektor piling pun kao cakap lagik sedap) 
Berbekalkan t-shirt Byford yg melekat di badan beserta kain pelikat yg terikat dipinggang diikuti dgn muker millenium yg amat menggoder aku pun menjawab "Tidak sayannnggg... abg blom ngantok lagikkk" 

Isteriku berdiri lalu duduk disebelah ku dgn senyuman yg cukup berpower lagik berkaliber. Aku pun tersengeh macam cipan terkener karen... berdiri... lalu meluru mendapatkan suis lampu... ..tup!... ..lampu dimatikan... ... gulap gulita. 

BEEEPPPPPPPP!!!!! BEEEEEEPPPPPP!!!!! BEEEEPPPPPPPPP! pager aku berbunyik! 
Maner punyer hamlao suah page aku disaat saat genting begini! Ahhh! buat bodo suah... .aku teruskan perjalanan menuju ke tempat isteriku berbaring... ... . 

BEEEEEEEPPPPPPP!!!!!BEEEEEEPPPPPP!!!!!!!! BBBEEEEEEEEPPPPPPP! Dia bunyik lagiiiiiiiiii! 
"Alaaahhhhhhhhh abggggg... saper yg page tuuuuuuu... .pergilah response duluuuu" keluh isteriku. 

Aku mencapai pager aku dan terus keluar dari bilek... .dlm bilek aku takder tipon, jadik aku terpakserlah guner tipon diluar. Biler sajer aku keluar dari bilek... org org diluar sumernyer memerhatikan aku..mereka yg dari tadi riuh tetiber senyap... aku hanyer tersenyum, tander hormat sebagai pendatang baru dlm keluarga mereka, terus mendapatkan tipon yg berader di sudut ruang tamu. Mereka terus memerhatikan aku... .ader yg tersenyum dan ader pulak yg tersengeh. 

Bapa mertua aku baru keluar dari dapo, melihat aku dgn tipon di tangan 

"Astaghfirullaaaahhhhhhhhhh!!!!" dia beristighfar 
"Kenaper pak?" tanyer aku kehairanan 
"Maner pergi kain kao Man?" jawab bapak mertua aku..

SEKIAN...

Pengajaran : Pastikan anda memakai celana dlm biler memakai kain pelikat... dan pastikan yg anda telah pastikan. Terima Kasih kerana membaca... :P

Saturday, 18 January 2014

kejutan buat si isteri .



"Okey sayang. kita dh smpai tempatnya." si suami berkata sambil memimpin tangan isterinya yang mata tertutup. Memandangkan hari ini hari jadi isterinya, lalu dia sanggup buat kejutan ini khas untuk isterinya. tempat yang dibawa pula adalah sangat istimewa. kat mana lagi kalau bukan di Grand Putri Hotel.

"kita dah sampai ye bang. bukaklah mata saya ni." balas si isteri.
"sabarlah sayang. abang nak sayang duduk dulu dekat sini."
"okey. eh abang, kita kat mana eh? kerusi dia rasa lembut lah." tanya is isteri.
"adalah.. nanti sayang tahulah."

selang beberapa saat. agak-agak lima saat, si isteri rasa tidak selesa. perutnya memulas kuat. kata hendak membuang angin. rasa sakit semakin tidak dapat ditahan. terus dia berpura-pura meminta air dari suaminya.
"abang, saya nak minum air lah. dahaga."
"okey, sayang tunngu sini. biar abang pergi ambil. but, don't open iatan tu orait."
"okey bang. promise."
"good. love you."

Tanpa menunngu lama, si isteri membuang anginnya. ah..lega rasanya. agak kuat bunyinya. tambah-tambah dengan bau yang menusuk. puh!! busuk sey..si isteri tergelak sendiri. terdengar tapak kaki menghampiri, terus dia menghembus nafas untuk membuang bau yang hadir. al maklumlah,..breakfast tadi banyak makan telur.
Bila dah steady, tak ada bau, control ayu. si isteri menggapai gelas yang diberi. diminumnya sedikit.
"abang, bila boleh buka?"
"nanti sayang."
"okey."

Tak lama lepas tu, si isteri terasa sakit perut lagi. lalu dia meminta suaminya untuk membeli kek untuknya. alang2..apabila dia mendengar langkah kaki si suami sudah tidak kedengaran, lalu sekali lagi dia melepaskan bom. ah..feel good. and much better than before. si isteri tersengih lagi kerana kenakalannya.

10 minit kemudian si suami datang membawa kek.
"okey sayang. now is the time."
si isteri semakin tidak sabar. dia berdebar memnanti saat itu. apabila ikatan kain dimatanya dibuka, terserahlah kecantikan hotel tersebut ditambah dengan suasana sekeliling yang penuh dengan orang. serta merta mukanya menjadi merah padam. cis sey..mati aku!

dia melihat wajah dihadapannya satu persatu. saudara, mak ayah, adik beradik, sepupu, sahabat, bos dan lain berdiri dihadapannya dengan muka menahan bau. aduh!!!! malu siot.

"mak, bila sampai?" soal si isteri menutup malu. cover ayu.
"dah lama. sempat mak dengar bom dekat luar tadi." sindir mak mentuanya. maknya pula sudah terkedek2 berjalan ke hujun hotel. aduh mak! ana rasa malu lah....

Pengajaran,: sebelum nak buat sesuatu, think first. because we dosen't know what will be going after that. remember, think clearly, and brilliantly. :)

Thursday, 23 August 2012

cinderella :)

    

Versi yang paling terkenal menceritakan tentang seorang gadis yang tinggal bersama ibu tiri dan kakak tirinya yang jahat. Pada zaman dahulu kala, ada seorang gadis yang baik hati bernama Cinderella. Dia sangat baik hati dan cantik. Tetapi sayang, ayahnya telah meninggal dunia. Dan sepeninggal ayahnya dia tinggal bersama ibu dan saudara tirinya. Setiap hari dia diseksa, dengan cara disuruh mencuci piring, mengemop lantai dan melayani mereka. Walaupun begitu Cinderella tetap percaya bahawa suatu hari dia akan hidup bahagia. Suatu hari, seorang putera raja ingin mencari permaisuri maka diadakanlah sebuah pesta dansa besar di istana, tetapi Cinderella tidak diizinkan untuk ikut. Tetapi, pari-pari datang dan menolongnya. Cinderella pun ditukar menjadi seorang puteri cantik. Di istana, si putera jatuh cinta pada Cinderella, lalu mengajaknya berdansa. Cinderella jadi lupa, bahawa dia tidak boleh pulang lebih dari jam 12, kerana pada jam itu semua sihir pari-pari berakhir. Terdengar bunyi loceng pukul 12 terdengar, Cinderella segera berlari. Tanpa disedari, sebelah sepatu kacanya terlepas dan tercicir di tangga istana. Si putera memungutnya, dan mengumumkan barangsiapa kakinya muat dengan sepatu itu, siapapun dia, akan dia jadikan isteri. Namun, sepatu itu tidak muat di kaki sesiapa yang mencubanya, termasuk 2 kakak tiri Cinderella. Cinderella lalu ikut mencuba, dan kakinya muat! Cinderella akhirnya menikah dengan Putera dan hidup bahagia selamanya.

ini getee or lucu ?

      



Cerita 1Aminah merenung batang yang semakin menegak itu, dia terus mengusap-usap
batang tersebut, kelihatan air putih mengalir keluar. Aminah pun menjerit
"..Nek lemang ni nak buat macam mana, dah masak rasanya.."..


Cerita 2Jalal meramas-ramas kemuncak kedua-dua bukit kecil itu, hatinya puas dan
semangatnya semakin berkobar-kobar, jari-jemarinya terus menguli tanpa
henti. Jalal tidak sabar hendak menyiapkan model untuk projek sainsnya itu
yang bertajuk "bentuk muka bumi di kawasan berbukit bukau."


Cerita 3
Zamrul menghisap-hisap puting itu dengan berhat-hati dan perlahan, dia
tidak mahu tergesa-gesa, sesekali lidah nya menyentuh lembut hujung puting
itu dan menyedut keluar sedikit susu ..."cehhh masih panas, dah dekat satu
jam aku rendam dalam air suam pun masih panas" Anak Zack yang masih bayi
terus menangis meminta susu. Zamrul semakin tension.


Cerita 4Idham menjerit sambil menhenjut-henjut badannya dengan rakus dan kasar
"Come on baby, lets make it..."..katanya berulanag-ulang kali tanpa
henti.. Kemuncaknya semakin tiba dan Idham kelihatan semakin rakus memacu
kudanya untuk menamatkan perlumbaan itu, dia bertekad untuk memenangi
tempat pertama dalam perlumbaan itu.


Cerita 5Bahagian belakang kereta itu bergegar dan berhenjut-henjut. Alman yang
dari tadi mengintip dari celah-celah pokok dapat melihat dua susuk tubuh
manusia sedang melakukan sesuatu didalam kegelapan itu. Alman terus
mendiamkan diri, dia takut kehadirannya akan disedari. Tetapi setelah lama
mengintip Alman pun lantas bangun dan segera menawarkan khidmatnya untuk
membantu mereka menukarkan tayar kereta mereka yang pancit itu.

Friday, 13 April 2012

Misteri Istana Kellie


Pemanduan selama 30 minit ke selatan Ipoh menghala ke arah Batu Gajah akan membawa anda ke Ladang Getah Kinta Kellas. Di tengah kehijauan rumput yang subur, tersergam sebuah istana impian separuh siap kepunyaan William Kellie Smith, seorang peladang berbangsa Scotland yang kaya-raya.

Pembinaan yang bermula pada tahun 1915 ke atas istana besar yang mempunyai seni bina lain dari yang lain ini berhenti secara mendadak dengan kematian mengejut pemiliknya. Suasana misteri masih menyelubungi rumah besar yang menyeramkan ini. Adalah dipercayai istana ini juga mempunyai bilik-bilik rahsia dan terowong bawah tanah.

Setelah 67 tahun berlalu, khabar-khabar angin tentang peristiwa misteri istana ini telah menguatkan lagi lagenda impian yang tidak kesampaian bagi William Kellie Smith. Lagenda ini jugalah yang telah memberi satu daya tarikan kepada istana ini untuk terus menjadi satu destinasi pengunjung yang bersejarah.
Penemuan ganjil menyerupai seekor beruang di batang pokok batai atau dagang menjadikan Kellie's Castle sebagai kawasan pelancongan yang semakin terkenal dan terus dikunjungi pelancong domestik serta luar negara. Pengarah Eksekutif Kellie's Castle, Tajuddin Yaacob, berkata beliau berharap penemuan itu akan membawa kebaikan dan keuntungan kepada kawasan pelancongan berkenaan khasnya serta Perak amnya.
Kellie's Castle adalah istana zaman kolonial yang dibina antara 1909 hingga 1926 oleh seorang hartawan dari Scotland, Wiliam Kellie Smith di Kilometer 5.5 Jalan Simpang Pulai-Batu Gajah, dekat sini.Tajuddin berkata, penemuan pada minggu pertama Aidilifitri lalu mengubah senario Kellie's Castle yang terkenal sebagai kawasan pelancongan penuh misteri di negara ini. Beliau berkata, jika selama ini pengunjung yang datang hanya memberi tumpuan kepada bangunan istana lama terbabit, kini mereka juga tidak melepaskan peluang melihat pokok batai atau dagang yang mirip wajah beruang itu serta meninjau kawasan berhampiran.
Katanya, apa yang menjadikannya lebih unik hanya terdapat satu pokok yang nama saintifiknya Albizia di kawasan pelancongan itu dan ia berasal dari Brazil. "Kami dapat melihat rupa seekor haiwan menyerupai beruang seakan-akan memeluk batang pokok batai atau dagang yang besar itu."Pokok terbabit terletak kira-kira 50 kilometer dari Kellie's Castle dan dikatakan berusia lebih 40 tahun."Pihak pengurusan Kellie's Castle akan membuat satu papan tanda khas mengenai pokok itu supaya ia menjadi tumpuan pengunjung terutama pengunjung Kellie's Castle," katanya.
Tajuddin berkata, Kellie's Castle menjadi tumpuan ramai pengunjung terutama pada hujung minggu dan musim cuti seperti cuti umum atau persekolahan.Katanya, selain pelancong domestik dari negeri ini dan seluruh negara, ia dikunjungi pelancong luar dari Australia, Jerman, Amerika Syarikat, United Kingdom dan negara Eropah lain serta Asia."Boleh dikatakan ramai yang datang dari United Kingdom, mungkin kerana Smith berasal dari Scotland," katanya.Kellie's Castle adalah istana lama yang dibangunkan sebagai lambang cinta Smith kepada isterinya, Agnes.
Bagamanapun, ia gagal disiapkan kerana kematian Smith pada 1926.Kellie's Castle yang diperbuat daripada batu bata merah dan marmar diimport dari India setinggi enam tingkat mempunyai 24 bilik dan sebuah terowong bawah tanah yang menghubungkan istana itu dengan kawasan estet berhampiran.